Förskola/Skola

Skapande skola med Mer Dans åt Folket

Skapande skola

Skapande skola är pengar som skolor kan söka från Kulturrådet, för att erbjuda dansmöten utifrån kulturverksamhet till sina barn och elever. Vi har många års erfarenhet av föreställningar, deltagande föreställningar och workshops inom ramen för skapande skola för barn och unga. Målet med Skapande skola är att eleverna hittar sitt eget skapande i kulturens uttrycksformer och att mötet genomförs tillsammans med professionella kulturutövare. Pengarna från Skapande skola kompletterar skolans egen kulturbudget. Läs mer om Skapande skola. Här följer några av våra skapande skola projekt. Kontakta oss för att påbörja en dialog.


Vi dansar piraterna!

Piraterna är en överraskande dans- och cirkusföreställning där tre dansande pirater ger sig ut på havet i jakt på en skatt. Tillsammans rör vi oss över stormiga hav med hissade segel, vi dansar som pirater och tar oss an utmaningar i sökandet efter skatten vid regnbågens slut. Workshopen tar upp frågor som rör normer, vänskap och gemenskap. Med klackarna i taket, musik och poesi på rim ges en fartfylld och överraskande dansstund. 
Målgrupp: åk F-3

Upplev föreställningen LIP - Laughter in process och prova på att skapa egna skrattdanser. 

Hur rör sig skrattet i kroppen? Vilka rörelser kan skrattet generera hos dig? Och framförallt - när skrattade du senast? I koreograferade skrattdanser riktas fokus till hur skrattet känns och rör sig genom kroppen, mellan kroppar och vidare. Skrattet har en viktig social funktion och kan reglera vår känsla av gemenskap, tillhörighet och utanförskap. Vi skrattar åt eller med, ibland för eller låter skrattet galoppera fritt. Tillsammans skapar vi danser med skrattets förunderliga rörelser och nyckfulla smittsamhet. 
Målgrupp: åk 6-9


Skapa en egen föreställning utifrån ett tema

Tillsammans med skolan hittar vi ett aktuellt tema som eleverna arbetar med. Det kan till exempel vara om klimatet, framtiden eller om en historisk person. Eleverna arbetar med temat inom ordinarie undervisning. Vi besöker skolan vid 4 till 5 tillfällen och arbetar tillsammans med eleverna. Eleverna får testa på olika dans och sätt att skapa med dans och rörelse. De guidas i att skapa egna danser och uttryck tillsammans utifrån temat. Förutom dansrörelser, dramaturgi och samarbete får eleverna träna på kreativt skapande och att uttrycka sig. Processen genomsyras av elevernas deltagande, deras intresse och fantasi med tydlig ledning av oss. Den estetiska lärprocessen ger eleverna verktyg att själva skapa, att uttrycka sig genom dans och rörelse och sätta samman en föreställning. I slutet av projektet visar eleverna föreställningen och kan bjuda dit familj och vänner. 
Målgrupp: åk 7-9

Rör dej till läsning - med dans och dikt i språket

Projektet “Rör dig till läsning - med dans och dikt i språket" erbjuder en metod där barn i grundskolan får möta och utöva kulturformerna dans och poesi tillsammans med en dansare/koreograf och en dramapedagog/författare. Utgångspunkten är “Läs dig till rörelse/Rör dig till skrivande” dvs en växelverkan mellan dessa båda uttryck och mellan att ta del av kultur och själv skapa kultur. Vi utgår från tydliga former i skapandet för att ge ramar inom vilka elevernas egna utforskande kan ske. I samverkan med skolan kopplas projektet till lässatsning och/eller svenskalektionen. Barnen får möta metoden vid två till tre tillfällen om 45-60 min per gång. I samband med träffarna erbjuds även en workshop/fortbildning för lärare och fritidspedagoger i hur de kan implementera dans och poesi i språkundervisning. Workshopen syftar till att erbjuda lättillgängliga verktyg som pedagogerna kan anpassa efter målgrupp, tema och behov. 
Målgrupp: åk 1-6

Projektet bygger på erfarenheter och material som utvecklats under ett pilotprojekt i samverkan med Gislaveds kommun inom ramen för Skolverkets riktade insatser. Med utgångspunkt i dessa erfarenheter utvecklar och sprider Mer Dans åt Folket 2024 en metod för att möta barn i grundskolan. Genom konstformerna dans och poesi får barnen möta och utveckla sin språkförståelse och läsning.

Utforska dans och koreografi 

Projektet erbjuder 4-5 tillfällen där eleverna får testa på dans och rörelse tillsammans med oss. Vi leder eleverna i dansövningarna utifrån deras förutsättningar och rörelsemönster. Fokus ligger på utforskande, fantasi och att ha roligt tillsammans. Vi dansar till musik och sätter ihop koreografier där vi utgår från taktila och sinnliga upplevelser av rörelse. Vi arbetar med koordination, tillit och samarbete genom övningarna.  Dans kan stärka självkänslan och vara medel för att uttrycka sig genom kroppen. Vi anpassar och varierar danserna utifrån den grupp och verksamhet vi möter i nära dialog med pedagogerna. 
Målgrupp: anpassad grundskola

Dansverkstad för pedagoger

Under en workshop med oss får varje deltagare ett personligt möte med dansen.
Våra workshops ger pedagoger inspiration och fler verktyg för att dansa tillsammans med barnen/eleverna i utomhus- och inomhusmiljö. I en grupp kan dans vara förenande och skapa tillit. Våra workshops för pedagoger bidrar många gånger till att hitta nya vägar för samarbete, koordination och dansglädje. Temat för en workshop kompletterar er egen planering med verktyg för dans. 
Målgrupp: pedagoger i förskola, grundskola, anpassad skola och fritids


Kontakta oss för dialog och bokning: info@merdansatfolket.se

Föregående
Föregående

DANSÄVENTYRET

Nästa
Nästa

DANSA DIG TILL LÄSNING